Як залишатися на звʼязку під час відключень світла?
Відсутність зв’язку під час відключень електроенергії може викликати відчуття тривоги та невизначеності. Стає складніше отримувати останні новини, працювати, підтримувати звʼязок з близькими та користуватися онлайн-сервісами, до яких ми звикли. А чи знаєте ви, що саме відбувається з мережею під час знеструмлень і як кожен з нас може підготуватись до цього?
Редакція EasyPay підготувала для вас матеріал про те, чому зникає звʼязок коли немає світла, як мобільні оператори зміцнюють енергонезалежність мережі та що робити, щоб бути на звʼязку навіть під час відключень 👇
Чому в нас відсутній звʼязок під час відключень енергопостачання?
Чому світло гасне, а разом з ним і зв’язок? Це питання, яке хвилює багатьох з нас у часи нестабільної енергосистеми. Відключення електроенергії не лише позбавляють комфорту, але й обмежують можливості комунікації. Чому так відбувається і як діяти, коли мобільний телефон мовчить, а інтернет-з’єднання відсутнє?
Станіслав Прибитько, директор Директорату електронних комунікацій Мінцифри в новому YouTube-проєкті «Що по звʼязку?» від Міністерства цифрової трансформації розповідає, що в Україні знаходиться понад 36 000 базових станцій, а радіус покриття однієї — від 1 до 10 км. Такої кількості станцій достатньо щоб забезпечити звʼязком більшість населених пунктів за звичайних обставин, проте під час відключень світла ситуація кардинально змінюється.
Зазвичай 80% інтернет-трафіку користувачі споживають через фіксований інтернет і лише 20% — через мобільний звʼязок. Під час знеструмлень Wi-Fi перестає працювати, тому в один момент усі користувачі перемикаються на мобільний інтернет. Мережа місцями перевантажується в 10 разів і не може забезпечувати якісний інтернет такій кількості людей, а в деяких випадках доступу до неї взагалі немає.
Попри складні умови, мобільні оператори та енергетики спільно працюють над тим, щоб українці мали змогу залишатися на зв’язку навіть під час тривалих відключень електроенергії. А що ж може зробити кожен з нас, щоб підготуватись до знеструмлень?
Що робити, коли звʼязок зникає?
Поради від Міністерства цифрової трансформації України, як залишатись на звʼязку коли немає електроенергії 👇
1. Розгляньте опцію підключення оптичного інтернету (xPON).
Оптичний інтернет (xPON) — це технологія пасивних оптичних мереж, яка використовує волоконно-оптичні кабелі замість традиційних мідних проводів. Завдяки цьому, він забезпечує значно вищу швидкість передачі даних, стійкість до перешкод, працює навіть за відсутності електрики, забезпечуючи безперебійний доступ до мережі.
❗️ Якщо ви хочете скористатися перевагами технології xPON, уточніть у свого провайдера, чи він її підтримує. Якщо у вас немає можливості під’єднати оптику, супутниковий інтернет — це гідна альтернатива, хоч і дорожча.
2. Користуйтесь національним роумінгом.
Національний роумінг — це послуга, яка дозволяє абонентам одного мобільного оператора користуватися мережею іншого на території України за своїм тарифом. Це особливо корисно в умовах, коли потрібна мережа недоступна, наприклад, через пошкодження інфраструктури внаслідок бойових дій.
Щоб використати національний роумінг переконайтеся, що у вас увімкнена функція автоматичного вибору мережі. Це дозволить телефону підключатися до найкращого доступного сигналу в зоні покриття. А детальну інструкцію від Міністерства цифрової трансформації України щодо підключення національного роумінгу читайте тут.
3. Вимкніть автоматичне завантаження фото та відео в месенджерах.
Коли вимикають світло, мобільні мережі зазнають значного навантаження. Автоматичне завантаження фото та відео в месенджерах лише посилює цей тиск. Вимкнувши цю опцію, ви зменшите навантаження на мережу та збережете заряд батареї. Зробити це можна в налаштуваннях застосунку. Процес може дещо відрізнятися в різних месенджерах, але загалом принцип однаковий — знайдіть розділ «Налаштування» або «Дані та сховище» і вимкніть відповідну опцію.
4. Завантажте мапу Пунктів Незламності в застосунку «Дія».
Таким чином навіть під час відключень світла ви зможете потрапити до найближчого Пункту Незламності, де можна зарядити гаджети або підʼєднатись до інтернету.
Отже, завдяки сучасним технологіям та простим діям кожен з нас може забезпечити собі надійний зв’язок навіть під час блекаутів. Але як мобільним операторам вдається підтримувати зв’язок навіть в умовах енергетичної кризи?
Як мобільні оператори підтримують мережу?
Забезпечення стабільного мобільного зв’язку в умовах відключень електроенергії — непросте завдання. Однак мобільні оператори докладають максимум зусиль, щоб українці завжди могли залишатися на зв’язку 👇
- Для забезпечення зв’язку під час відключень електроенергії Київстар використовує понад 2 300 генераторів та обладнав джерелами безперебійного живлення 23 тисячі будинків. Згідно з рішенням РНБО, всі критично важливі об’єкти забезпечені резервними джерелами живлення, що дозволяє підтримувати стабільний зв’язок протягом щонайменше 72 годин у разі будь-яких надзвичайних ситуацій, пов’язаних з електропостачанням.
- Lifecell також продовжує готуватись до знеструмлень. Кількість станцій з літієвими батареями збільшилась у 6 разів у 2023 році, а до кінця 2024 року цей показник зросте ще на 60%. До кінця 2024 року планується під’єднати до генераторів ще близько 200 базових станцій.
- Vodafone також закуповує додаткове обладнання — тільки за минулий рік придбали більш як 480 нових генераторів та спалили понад 900 тонн палива, щоб базові станції працювали під час відключень світла.
У липні цього року Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) зобов’язав мобільних операторів до 1 лютого 2025 року обладнати всі базові станції генераторами та акумуляторами, що дозволить забезпечити 10 годин безперебійної роботи мережі під час відключень світла.
Хоча оператори вже інвестували понад 3 млрд грн в енергонезалежність, придбали 5,4 тисячі генераторів та інших джерел безперебійного живлення, повне виконання вимог ускладнюється дефіцитом ресурсів, логістичними проблемами та нестачею фахівців. За оцінками операторів, реалізація постанови потребуватиме додаткових інвестицій понад 13 млрд грн.
На виконання вимог НЦУ також впливає нестача фахівців для обслуговування акумуляторів і генераторів та їхнє бронювання. «За приблизними підрахунками, потрібно додатково найняти десятки тисяч працівників», — ідеться у спільній заяві Київстар, Vodafone Україна та lifecell.
Відключення світла — це випробування для всіх нас. Незважаючи на значні зусилля мобільних операторів, відключення електроенергії суттєво впливають на якість мобільного зв’язку. Але завдяки сучасним технологіям та спільним зусиллям кожен з нас може забезпечити собі надійний зв’язок навіть під час блекаутів 💛