Як зі слів «А давайте спробуємо» в EasyPay народився новий продукт. Історія запуску транспортного білінгу від Володимира Пушенка, керівника напряму
В інтерв’ю «Люди EasyPay» герої часто розповідають про те, що одна з головних цінностей компанії — відкритість до нових ідей. Саме так, із простої фрази «А давайте спробуємо!» колись почалася історія транспортного білінгу. І ось, лише за підсумками 2024 року, користувачі EasyPay придбали більш ніж 10,7 млн разових поїздок у громадському транспорті 17 міст України та поповнили транспортні картки 4,9 млн разів через сайт, застосунок і наші термінали.
Але щоб досягнути таких показників довелося пройти непростий і водночас захопливий шлях — з новими підходами, викликами та рішеннями, яких до нас ще ніхто не впроваджував. Як усе починалося, що змінилося, і чому цей продукт постійно вдосконалюється — розповідає керівник відділу транспортного білінгу в EasyPay Володимир Пушенко 👇
Еволюція продукту: як з’явився та розвивався транспортний білінг в EasyPay
Як в компанії з’явився окремий напрямок роботи — транспортний білінг?
EasyPay працювала з усіма білінговими системами в Україні як партнер з оброблення транзакцій — ми приймали платежі в терміналах, на сайті, у застосунку та за допомогою СМС з рахунків операторів мобільного зв’язку. Тож маючи такий досвід, зрозуміли, що можемо стати частиною інфраструктури та створити власний продукт. Побачили для себе окрему нішу, зібрали команду, написали базове транспортне рішення і почали працювати.
Тодішня співпраця на ринку виглядала приблизно так: місто самостійно купує валідатори й обладнує ними транспорт, а компанія — постачає програмне забезпечення і гарантує технічну підтримку. Ми переглянули такий підхід і запропонували, зовсім нову на той час, інвестиційну модель — EasyPay повністю фінансує проєкти в містах, які є нашими стратегічними партнерами.
Першими містами, де свого часу запрацювало транспортне рішення від EasyPay стали Львів та Івано-Франківськ.
Що таке транспортний білінг?
Транспортний білінг — це складова частина автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП). Ця система охоплює весь процес обліку проїзду: від реєстрації транспортних засобів до карток, платіжних терміналів і валідаторів, якими користуються контролери.
Моя команда займається повною розробкою АСООП: написанням програмного забезпечення для валідаторів і терміналів контролерів, створенням інструментів для видачі транспортних карток у ЦНАПах, навчанням персоналу й техпідтримкою.
Минулого року ми в EasyPay представили власний комплексний продукт — E-Pass. З його допомогою містяни можуть оплачувати проїзд банківськими та транспортними картками. Усі платежі фіксуються в єдиній інформаційній системі міста, що дозволяє адміністраціям ефективно управляти пільгами, тарифами та графіками руху. Додатково ми пропонуємо цікаві «плюшки» як для пасажирів, наприклад, зручну інфраструктуру для поповнення транспортної картки, так і для міст. Адже E-Pass — це більше, ніж просто система обліку, це основа картки мешканця, яка дає можливість інтегрувати безліч корисних функцій в один продукт.
Наразі впровадження E-Pass відбувається у 5 містах України: Рівному, Запоріжжі, Конотопі, Дрогобичі та Кам’янці-Подільському.
До речі, EasyPay працює не тільки з містами, а й з перевізниками. Ми прагнемо зменшити використання готівки в транспорті до мінімуму, щоб водії могли зосереджуватися на головній меті — безпечному доставленні пасажирів із точки «А» в точку «Б». До того ж готівковий розрахунок потребує залучення додаткових касирів, які щоденно відповідатимуть за виручку. А в нас є готові рішення для того, щоб спростити цей процес.
У чому ключова відмінність між українським і європейським досвідом впровадження АСООП — західні країни відстають у цьому плані чи випереджають?
Автоматизована система обліку оплати проїзду в Європі розвивалася значно раніше, тому там вже десятиліття працюють карткові (card-based) рішення. І це не тому, що «ось тоді робили як треба» — а просто сьогодні це дуже дорого замінювати.
В Україні ж усе тільки зароджується, тому ми можемо використовувати більш сучасні технології. Але навіть за таких умов помітний певний злам у процесах: з одного боку впроваджуються класичні транспортні картки й валідатори, а з іншого — відбувається стрімка віртуалізація, і наявність «пластику» у багатьох викликає дискомфорт. Щоб усунути таку проблему деякі країни активно використовують для зберігання Google Pay або Apple Pay. У нас таке рішення є доволі дорогим і міста поки не готові в нього вкладатися, але ми з командою продовжуємо працювати в цьому напрямку.
Окремий виклик — це вартість послуг. Якщо у багатьох столицях Західної Європи разова поїздка на автобусі або трамваї коштує 2–4 євро, то в Києві — 8 гривень. Це показує різницю і в доходах, і в підході до фінансування транспорту. Саме через високу вартість проїзду за кордоном популярні місячні та річні проїзні. У нас різниця не така суттєва, тому багатьом простіше скористатися карткою або готівкою й навіть не дивитися у бік проїзних.
Загалом українські реалії у сфері оплати проїзду не хороші й не погані, вони просто такі як є. І хоч ми не можемо скопіювати західний досвід, але вивчаємо й адаптовуємо його. Мета EasyPay — оцифрувати процеси, спростити доступ до пільг і зробити користування громадським транспортом максимально комфортним для всіх! Цим ми щодня і займаємося.
«Жодного тижня продукт не буває таким самим, як до цього — ми постійно щось змінюємо та вдосконалюємо»
Які рішення та виклики зробили продукт таким, яким він є сьогодні?
За кілька перших років роботи ми з командою повністю переписали те транспортне рішення, яке отримали спочатку. Бачили як змінюються потреби міст і допрацьовували продукт відповідно до бажань, вимог і можливостей. Ми й сьогодні щось вдосконалюємо або змінюємо — це постійний процес, який народжується із викликів та обговорень.
Встановлення перших в Україні валідаторів на Android
EasyPay була першою компанією в Україні, яка почала встановлювати у громадському транспорті стаціонарні валідатори на ОС Android. У той час більшість гравців на ринку користувалася власними закритими системами, які складно оновити або ж додати на них якийсь функціонал.
Ми пішли іншим шляхом: шукали постачальника «на Андроїді» і відмовилися працювати із сумнівними кустарними пристроями без жодної сертифікації. Ми й досі працюємо із тією найпершою компанією, яка запропонувала валідатори із високим рівнем вандалостійкості, захистом від бруду, пилу та вологи, а також із відповідною сертифікацією.
Це не стільки про технології, скільки про підхід: компанія одразу будувала рішення з перспективою, щоб кожне місто отримувало сучасний, довговічний продукт, готовий до змін і розвитку. І ця стратегія виправдала себе — сьогодні багато виробників створюють окремі лінійки для гнучких рішень саме на Android.
До речі, кріплення до цих валідаторів ми розробляли самостійно: відмалювали кілька варіантів, замовили у підрядника прототипи, протестували й вибрали найкраще.
Оптимізований друк карток
Іншим ключовим викликом став друк пільгових транспортних карток. У той час, коли ми розпочинали, всі компанії на ринку залучали для цього процесу значні ресурси: облаштовували спеціальне робоче місце в ЦНАПі, привозили та встановлювали у ньому громіздкий принтер, навчали персонал.
А ми одразу централізували процес і досі працюємо за власним підходом — уся інформація про користувача зберігається в захищеній базі даних, картки друкуються у нас і лише їх безпосередня персоналізація відбувається «на місцях». Співробітники держустанови можуть взяти з собою планшет, набір готових карток і маленький принтер, виїхати у будь-яке місце й оформлювати їх там. Така оптимізація, по-перше, значно спростила логістику, по-друге, зробила процес видачі набагато зручнішим та швидшим для людей.
Картка мешканця як основа транспортного рішення
Ще на старті проєкту ми заклали в продукт концепцію соціальної картки мешканця, тож періодично працюємо над розробкою нових опцій та інструментів, які могли б знадобитися містам.
Наприклад, сьогодні з E-Pass можна не лише вести облік оплати проїзду, а й налаштувати індивідуальні тарифи, запровадити проїзні чи єдиний квиток та інтегрувати інші міські послуги. Наразі міста з обережністю ставляться до додаткових функцій, але ми розширюємо перелік доступних інструментів і готові впроваджувати щось нове.
Корпоративна культура EasyPay — основа розвитку й результатів
У чому полягають основні принципи роботи EasyPay і як вони сприяють розвитку компанії та успішній реалізації співробітників?
Відкритість до нових ідей
EasyPay — це компанія, де ідеї не губляться серед стін, а отримують свій шанс на втілення. Якщо виникла пропозиція — потрібно ділитися нею із керівництвом. Саме так в EasyPay і з’явився транспортний білінг: я був тим, хто побачив потенціал і запропонував спробувати. Звісно, не кожна ідея стає успішним проєктом, але співробітники завжди знають, що їх вислухають.
Довіра керівництва
Також дуже важливою є довіра керівництва. У нас немає мікроменеджменту, де контролюється кожен крок. Якщо потрібно протестувати новий валідатор, я купую і перевіряю його — без нескінченних погоджень та імейлів. Такий підхід значно спрощує процеси й прискорює розвиток продукту. Кожен відповідає за свою частину роботи й має простір для реалізації — це додаткова мотивація брати на себе більше та шукати нові рішення.
Різноманіття проєктів
У нас регулярно з’являються можливості зростати та рухатися вперед. За вісім років я змінив кілька напрямків роботи, спробував себе в нових ролях і розвивав найрізноманітніші продукти — від електронних грошей та еквайрингу до транспортного білінгу.
До того ж я дуже не люблю одноманітність, тому можливість створювати нові продукти та послуги — мотивує розвиватися й не вигорати на роботі. Як співробітники ростуть з компанією, так і компанія зі співробітниками — це хороше комбо!
У рамках циклу інтерв’ю «Люди EasyPay» про 15-річний досвід роботи в компанії розповідала й Валентина Івашко — читайте її історію за посиланням.
Також рекомендуємо познайомитися з Олексієм Юрченком, який за свою кар’єру встиг попрацювати у всіх технічних відділах EasyPay — розповідь про його досвід знайдете тут.
Які речі варто пам’ятати новим співробітникам?
Щоб швидше адаптуватися до команди та корпоративної культури:
- Не бійтеся ставити запитання. Якщо щось незрозуміло — завжди уточнюйте! Колеги зазвичай відкриті до запитань, роз’яснень і підтримки. Так ви не лише розберетеся у завданні, а й налагодите комунікацію.
- Спілкуйтеся з якомога більшою кількістю людей. Віддалений формат роботи зробив спілкування з колегами складнішим, ніж у часи постійного офісного ритму. Але все одно варто проявляти ініціативу: знайомитися, долучатися до обговорень, влаштовувати «смол-токи» за чашкою кави, щоб швидше влитися в команду.
Що б ти сказав собі на початку кар’єри?
Вдосконалюй англійську і вчися навчатися англійською. Знання іноземної мови — це не тільки про комунікацію, а й про доступ до актуальної інформації. Основний контент, включно з професійною літературою, кейсами та трендами, з’являється спершу англійською. Тож чим раніше ти навчишся сприймати інформацію без перекладів, тим швидше зможеш розвиватися і бути на крок попереду!
EasyPay — це компанія, де кожен співробітник має можливість не тільки зростати, а й змінювати майбутнє разом з командою. Історія Володимира показує, як відкритість до нових ідей та рішучість можуть перетворити інноваційні проєкти на реальність.
Хочете стати частиною нашої команди? Слідкуйте за вакансіями на LinkedIn та в блозі EasyPay 💙💛