Пошук

Як створити бізнес-план самому

0
47

Мрієте про власний бізнес? Готові втілити свою ідею в життя? Тоді вам не обійтися без чіткого плану дій, який допоможе зорієнтуватися на мінливому ринку. Бізнес-план — це не просто формальність, а ваш компас у світі підприємництва. І сьогодні ми навчимо вас ним користуватися, точніше — розкажемо, як створити максимально точний компас у бізнес-світі.

Зміст:

▪️ Що таке бізнес-планування та бізнес-план
▪️ Як правильно скласти бізнес-план самому
▪️ Готовий приклад бізнес-плану для кав’ярні

Що таке бізнес-планування та бізнес-план

Бізнес-планування — це процес розробки, визначення та формалізації стратегії, цілей і планів діяльності компанії з метою досягнення конкретних показників та успішного функціонування. Він містить аналіз ринку, визначення цільової аудиторії (ЦА), опис продуктів/послуг, визначення фінансових планів, а також стратегію маркетингу та управління ресурсами.

Бізнес-планування дозволяє підприємству систематизувати свої ідеї, визначити шляхи досягнення поставлених завдань, а також враховувати ризики та можливості. Цей процес є важливою частиною стратегічного управління бізнесом і допомагає забезпечити ефективне використання ресурсів, оптимізацію процесів та забезпечення стабільного розвитку компанії.

Що таке бізнес-планування та бізнес-план? Розповідаємо нижче

Бізнес-план — це документ, який містить структурований опис бізнесу, його цілей, стратегій і прогнозів. Він розробляється з метою планування, управління та оцінки фінансової ефективності підприємницького проєкту. У бізнес-плані зазвичай визначають основні етапи розвитку компанії, а також враховують ризики та можливості, які допомагають бізнесу краще розуміти його потенціал та сприяють прийняттю обґрунтованих управлінських рішень.

Для чого зазвичай розробляють бізнес-план:

  • Щоб краще управляти бізнесом, використовуючи його як дорожню карту для прийняття стратегічних та оперативних рішень.
  • Щоб отримати кредит, підтвердивши банку свою платоспроможність і перспективність справи. До речі, для короткострокового отримання незначної суми, деякі підприємці використовують мікропозики.
  • Щоб залучити інвестиції, продемонструвавши інвесторам потенціал вашого бізнесу та його рентабельність.

Зазвичай у бізнес-плані є така інформація:

  1. Резюме — короткий опис вашої компанії, головна ідея продукту чи послуги, цільовий ринок, фінансові прогнози, запит на інвестиції (якщо є), конкурентні переваги, термін окупності. (Формується наприкінці складання бізнес-плану на основі всіх інших даних.)
  2. Опис компанії — інформація про історію виникнення компанії, цілі, місію, цінності, організаційно-правову форму, команду, місце компанії на ринку (зараз чи в майбутньому).
  3. Аналіз ринку та конкурентів — опис ринку (розмір, динаміка), головні конкуренти, перелік переваг бізнесу.
  4. Опис продукту чи послуги — детальний розбір переваг і цінностей для споживача, короткий опис ЦА та «болей», які закриває продукт, SWOT-аналіз, план виробництва, собівартість.
  5. Маркетингова стратегія — довго-/середньо-/короткострокові цілі, способи виходу на ринок, канали просування, план продажів, бюджет маркетингу, варіанти підтримання зв’язку з клієнтами та реалізації продукту тощо.
  6. Фінансовий план — прогноз доходів і витрат, точка беззбитковості, потенційний прибуток, потреба в інвестиціях та їх окупність, вартість обладнання, перелік необхідної сировини.
  7. Оцінка ризиків — перелік можливих ризиків, орієнтовний план їх мінімізації, способи захищення бізнесу від загроз.
  8. Висновки — короткий опис бізнесу та потенціалу, термін окупності, час запуску тощо.
  9. Додатки — таблиці, маркетингові дослідження, графіки, схеми, патентні заяви, документи підписані ЕЦП тощо.

Зазначимо, що бізнес-план можна розробити як для стартапу, так і для підприємства, яке давно працює на ринку. Якщо стартап-план розрахований на те, щоб залучити інвестиції, то план для бізнесу, що працює, націлений на чітке розуміння розвитку компанії та можливостей її росту.

Як правильно скласти бізнес-план самому

Головні помилки самостійного створення бізнес-плану та поради, як зробити бізнес-план правильно - розповідаємо нижче

Сформувати бізнес-план можна скориставшись послугами спеціаліста, використавши готовий шаблон (адаптувавши його під себе) або самостійно. Вибравши останній варіант, ви витратите мінімум ресурсів і детально розберетеся у тонкощах свого бізнесу. Проте, важливо розуміти, що і часу доведеться витратити на цю задачу доволі багато. Адже вам потрібно буде проаналізувати та дослідити великі обсяги інформації. До того ж перший та другий варіанти підійдуть більше, якщо ви маєте мало часу на підготовку.

Ми віримо у ваші сили та вміння, тому далі дамо кілька порад, які допоможуть зробити бізнес-план чітким і коректним навіть новачку.

Лайфхаки (лайфгаки), як створити успішний бізнес-план самостійно:

  • Чітко сформуйте розуміння мети бізнесу. У документі мають бути прописані зрозумілі цілі та завдання. Сфокусуйтеся на пріоритетних задачах і визначте головний вектор розвитку підприємства.
  • Пишіть просто та лаконічно. План має бути розгорнутим, але описані в ньому деталі, легкими для розуміння. Спрощуйте все, що можна спростити, без втрати сенсу.
  • Не вигадуйте успіх. Бізнес-план має бути заснований на фактичній інформації та цілком реалістичним. Врахуйте усі можливості та обмеження компанії, умови ринку та конкуренцію, так ви краще розумітимете своє положення та переваги.
  • Детально опишіть свою компанію, продукт і переваги. У документі має бути достатньо даних для того, щоб інвестори та партнери розуміли потенціал бізнесу.
  • Будьте гнучкими. Фінальний варіант бізнес-плану не може завжди залишатися одним істинно-правильним варіантом. Будьте готові змінювати й адаптовувати його до нових умов. Гнучкість — це перевага не лише для документа, а й для бізнесу в цілому.

Помилки, які найчастіше роблять підприємці під час підготовки бізнес-плану:

  1. Поверхневий аналіз ринку;
  2. Необ’єктивні прогнози (завищенні прибутки, занижені витрати);
  3. Нечіткий опис продукту;
  4. Відсутність чіткої маркетингової стратегії;
  5. Недооцінка конкуренції;
  6. Помилкове визначення ЦА;
  7. Недооцінка/ігнорування ризиків та неспроможність управління ними.

Щоб уникнути цих помилок, ретельно вивчіть ринок та конкурентів, чітко сформулюйте цінність продукту/послуги, складіть реалістичні фінансові прогнози. Також обов’язково розробіть ефективну маркетингову стратегію та змінюйте її відповідно до ринкових умов. Не бійтеся оновлювати, за потреби, зміст документа. Тримайте його біля себе та періодично звіряйте задачі відповідно до визначених цілей.

Пам’ятайте, що якісний бізнес-план — це запорука успішного розвитку вашого бізнесу!

Бізнес-план — це динамічний документ, який потрібно оновлювати. До того ж рекомендуємо додати в нього і стратегію виходу з бізнесу — це може бути важливим для інвесторів або продажу бізнесу в майбутньому.

Готовий приклад бізнес-плану для кав’ярні

Як створити бізнес-план для кав'ярні

Формування бізнес-плану на основі шаблону підійде вам, якщо ви працюєте зі стандартним бізнесом: кав’ярнею, інтернет-магазином тощо. Якщо ідея занадто нова для ніші, використати готовий варіант — не вийде.

Отож, перейдімо до короткого опису бізнес-плану для кав’ярні.

Резюме: Кав’ярня Caffè Dante прагне стати не просто місцем для вживання кави та чаю, а й витонченим простором, де поєднуються вишуканість, комфорт і винятковий смак. Проєкт передбачає стабільний ріст прибутку, інвестиції на розвиток та конкурентні переваги в унікальному бренді та розмаїтті сортів кави. Ми працюємо у спальному районі поруч із парком, тому пропонуємо як затишну атмосферу всередині закладу, так і можливість взяти напої та десерти з собою.

Опис компанії: Caffè Dante — це не просто кав’ярня, а історія, яка починається з бажання надати справжній смак та атмосферу. Власники — подружжя, яке прожило понад 10 років в Італії та хоче розвивати кавову культуру в Україні. Наша місія — створити простір для вишуканих насолод та комфорту. Ми хочемо стати кращими та улюбленими на районі. У нас є широкий вибір кавових напоїв, десертів та закусок, все створено з любов’ю до кави та відвідувачів.

У команді: 3 баристи, 2 офіціанти, 1 прибиральник, 1 бухгалтер.

Це кав’ярня з нуля, а не франшиза.

Організаційно-правова форма підприємства — ФОП. До речі, про те, як зареєструвати ФОП 3 групи та підписувати документи електронним цифровим ключем (КЕП) ми вже писали у блозі — там ви знайдете багато всього цікавого.

Коди за КВЕД, для кав’ярень залежно від типу обслуговування: 56.10, 56.21, 56.29, 56.30 тощо.

Аналіз ринку та конкурентів: Місць продажу кави, чаю та перекусів на районі багато, однак в основному це «острівці» та маленькі заклади на 10–12 місць. Caffè Dante ж має просторий зал на 30 посадкових місць, панорамні вікна та сучасний дизайн, який приваблює відвідувачів приємним зовнішнім виглядом. Середня вартість кави у нашому закладі — 70 грн, у конкурентів — 55–70 грн. Також наш асортимент значно ширший і в меню є рослинні альтернативи для веганів, алергіків і кава без кофеїну.

Головні конкурентні переваги:

  • Вигідне розміщення в центрі району (поруч парк, де часто бувають люди);
  • Великий асортимент напоїв та десертів;
  • Найбільше кількість посадкових місць;
  • Привабливий і сучасний інтер’єр;
  • Швидкість обслуговування (завдяки великій команді ми можемо оперативно брати та віддавати замовлення).

Опис продукту чи послуги: Наша кав’ярня пропонує не просто напої, а витонченість та неперевершений смак. Ми замовляємо спеціально відібрані сорти кави з Бразилії, Венесуели та Перу, а унікальні десерти для нас розробляє найкраща кондитерська у місті. Наші баристи проходять спеціальні курси та практику в видатного українського спеціаліста. Перелік позицій меню: ХХХХХ.

Маркетингова стратегія: Ми плануємо привертати увагу цільової аудиторії та створювати позитивний імідж через соцмережі. Також пропонуватимемо акції для постійних клієнтів, співпрацюватимемо з місцевими блогерами та влаштовуватимемо тематичні події для збільшення продажів. До того ж Caffè Dante можна використовувати як простір для книжкових клубів, музичних виступів і читацьких подій.

Фінансовий план: Прогноз доходів та витрат дозволяє нам реалістично оцінити розвиток бізнесу. Залучення інвестицій необхідне для розширення та вдосконалення кав’ярні, а також для забезпечення якісної сировини та обладнання.

*Розберемо на прикладі кав’ярні з товарообігом до 500 000 грн на місяць витрати на відкриття (у таблиці суми заокруглено):

Закупівля продуктів — 150 000 грн

Оформлення ліцензій і документів — 70 000 грн

Оренда приміщення (1 міс.) — 50 000 грн

Ремонт і дизайн приміщення — 200 000 грн

Зарплата персоналу (1 міс.) — 100 000 грн

Обладнання — 400 000 грн

Витрати на рекламу — 50 000 грн

Разом — 1 020 000 грн

*Ці показники орієнтовні й використовуються виключно як приклад. Реальні суми можуть відрізнятися від вказаних тут.

Прогнозований строк окупності — 12 місяців.

Оцінка ризиків: Ми усвідомлюємо можливі ризики, такі як зміни у споживчому попиті чи конкурентне середовище. Співпраця з партнерами та адаптація до ринкових змін — наша стратегія управління ризиками. Головні можливі ризики:

  • несправність/заміна обладнання;
  • крадіжки позицій меню персоналом або відвідувачами;
  • зниження купівельної спроможності;
  • підвищення цін на сировину;
  • невдалі позиції в меню;
  • поява нових конкурентів поруч;
  • посилення обмежень для скупчення людей.

Висновки: Кав’ярня Caffè Dante — це не просто місце для кави, а кавовий світ, де кожен може насолоджуватися справжнім смаком та італійською атмосферою. Прогнозується термін окупності протягом 18 місяців.

Це дуже орієнтовний приклад бізнес-плану, однак тепер у вас є «фундамент» на якому можна вибудовувати та допрацьовувати свою ідею. Тому бажаємо вам успіхів і процвітання бізнесу!

Підписуйтеся на телеграм-канал EasyPay та першими дізнавайтеся про головні події у FinTech!

Тетяна Тодосійчук
Всі статті автора
Редактор блогу
Всі статті автора
Залишити коментар